.

.

Assalamualaikum ! terima kasih ~ datang lagi yea ? hee

.

.

muahx !

Wednesday, September 22, 2010

harus sihat

baru baru ni aku mam terbanyak la sgt2 .. berat naik lg byk dari berat yg turun mase pose sebulan aritu , haha . mkn bukan main lg byk , pastu da mkn ge bantai tido mandi sume , soo , cni aku nak share 8 mende yg dilarang pas makan , hoho

1. Jangan Merokok - Eksperimen dari pakar membuktikan merokok selepas makan kesannya seperti merokok 10 batang rokok (kesan kanser lebih tinggi)

2. Jangan Ambil air sejuk - sebelum, semasa dan selepas makan akan mengurangkan temperatur sistem disgestiv (perut) dan akan menyebabkan lemak berminyak akan membeku pada permukaan isi perut kita...

3. Jangan terus makan buah
- Makan buah selepas makan akan menyebabkan perut dipenuhi udara. So amik la buah 1-2 jam selapas makan atau 1 jam sebelum makan.

4. Jangan minum Teh - Kerana daun teh mempunyai kepekatan asid yang tinggi. Ini akan menyebabkan protein dalam makanan akan berkurangan dan akan menyusahkan untuk hadaman.

5. Jangan bukak talipinggang anda - Bukak talipinggan atau butang seluar lepas makan sebenarnya akan memudahkan isi permakanan berbelit dan terlekat.

6. Jangan Mandi - Mandi akan menyebabkan tekanan darah pada kaki, tangan dan badan naik mendadak dan tekanan darah pada perut pula berkurangan. Ini akan menyebabkan sistem penghadaman akan menjadi lemah.

7. Jangan berjalan - Orang cakap berjalan 100 langkah lepas makan akan membuatkan kita hidup sampai umur 99. Tapi tu tak benar, kalau kita berjalan hanya menyebabkan nutrisi harian keperluan badan kita diberikan dalam keadaan tak menentu.

8. Jangan terus tidur - Menyebabkan makan kita amik tak dihadam dengan baik. Ini akan menyebabkan gastrik dan intensi pada perut....



p/s;kne stat diet balik ni , huhu

0 comments: