.

.

Assalamualaikum ! terima kasih ~ datang lagi yea ? hee

.

.

muahx !

Wednesday, September 22, 2010

harus sihat

baru baru ni aku mam terbanyak la sgt2 .. berat naik lg byk dari berat yg turun mase pose sebulan aritu , haha . mkn bukan main lg byk , pastu da mkn ge bantai tido mandi sume , soo , cni aku nak share 8 mende yg dilarang pas makan , hoho

1. Jangan Merokok - Eksperimen dari pakar membuktikan merokok selepas makan kesannya seperti merokok 10 batang rokok (kesan kanser lebih tinggi)

2. Jangan Ambil air sejuk - sebelum, semasa dan selepas makan akan mengurangkan temperatur sistem disgestiv (perut) dan akan menyebabkan lemak berminyak akan membeku pada permukaan isi perut kita...

3. Jangan terus makan buah
- Makan buah selepas makan akan menyebabkan perut dipenuhi udara. So amik la buah 1-2 jam selapas makan atau 1 jam sebelum makan.

4. Jangan minum Teh - Kerana daun teh mempunyai kepekatan asid yang tinggi. Ini akan menyebabkan protein dalam makanan akan berkurangan dan akan menyusahkan untuk hadaman.

5. Jangan bukak talipinggang anda - Bukak talipinggan atau butang seluar lepas makan sebenarnya akan memudahkan isi permakanan berbelit dan terlekat.

6. Jangan Mandi - Mandi akan menyebabkan tekanan darah pada kaki, tangan dan badan naik mendadak dan tekanan darah pada perut pula berkurangan. Ini akan menyebabkan sistem penghadaman akan menjadi lemah.

7. Jangan berjalan - Orang cakap berjalan 100 langkah lepas makan akan membuatkan kita hidup sampai umur 99. Tapi tu tak benar, kalau kita berjalan hanya menyebabkan nutrisi harian keperluan badan kita diberikan dalam keadaan tak menentu.

8. Jangan terus tidur - Menyebabkan makan kita amik tak dihadam dengan baik. Ini akan menyebabkan gastrik dan intensi pada perut....



p/s;kne stat diet balik ni , huhu

50 interesting facts that yu do not know :D

1. If you are right handed, you will tend to chew your food on your right side. If you are left handed, you will tend to chew your food on your left side.

2. If you stop getting thirsty, you need to drink more water. For when a human bodyis dehydrated, its thirst mechanism shuts off.

3. Chewing gum while peeling onions will keep you from crying.

4. Your tongue is germ free only if it is pink. If it is white there is a thin film of bacteria on it.

5. The Mercedes-Benz motto is “Das Beste oder Nichts” meaning “the best or nothing”.

6. The Titanic was the first ship to use the SOS signal.

7. The pupil of the eye expands as much as 45 percent when a person looks at something pleasing.

8. The average person who stops smoking requires one hour less sleep a night.

9. Laughing lowers levels of stress hormones and strengthens the immune system. Six-year-olds laugh an average of 300 times a day. Adults only laugh 15 to 100 times a day.

10. The roar that we hear when we place a seashell next to our ear is not the ocean, but rather the sound of blood surging through the veins in the ear.

11. Dalmatians are born without spots.

12. Bats always turn left when exiting a cave.

13. The ‘v’ in the name of a court case does not stand for ‘versus’, but for ‘and’ (in civil proceedings) or ‘against’ (in criminal proceedings).

14. Men’s shirts have the buttons on the right, but women’s shirts have the buttons on the left.

15. The owl is the only bird to drop its upper eyelid to wink. All other birds raise their lower eyelids.

16. The reason honey is so easy to digest is that it’s already been digested by a bee.

17. Roosters cannot crow if they cannot extend their necks.

18. The color blue has a calming effect. It causes the brain to release calming hormones.

19. Every time you sneeze some of your brain cells die.

20. Your left lung is smaller than your right lung to make room for your heart.

21. The verb “cleave” is the only English word with two synonyms which are antonyms of each other: adhere and separate.

22. When you blush, the lining of your stomach also turns red.

23. When hippos are upset, their sweat turns red.

24. The first Harley Davidson motorcycle was built in 1903, and used a tomato can for a carburetor.

25. The lion that roars in the MGM logo is named Volney.

26. Google is actually the common name for a number with a million zeros.

27. Switching letters is called spoonerism. For example, saying jag of Flapan, instead of flag of Japan.

28. It cost 7 million dollars to build the Titanic and 200 million to make a film about it.

29. The attachment of the human skin to muscles is what causes dimples.

30. There are 1,792 steps to the top of the Eiffel Tower.

31. The sound you hear when you crack your knuckles is actually the sound of nitrogen gas bubbles bursting.

32. Human hair and fingernails continue to grow after death.

33. It takes about 20 seconds for a red blood cell to circle the whole body.

34. The plastic things on the end of shoelaces are called aglets.

35. Most soccer players run 7 miles in a game.

36. The only part of the body that has no blood supply is the cornea in the eye. It takes in oxygen directly from the air.

37. Every day 200 million couples make love, 400,000 babies are born, and 140,000 people die.

38. In most watch advertisements the time displayed on the watch is 10:10 because then the arms frame the brand of the watch (and make it look like it
is smiling).

39. Colgate faced big obstacle marketing toothpaste in Spanish speaking countries. Colgate translates into the command “go hang yourself.”

40. The only 2 animals that can see behind itself without turning its head are the rabbit and the parrot.

41. Intelligent people have more zinc and copper in their hair.

42. The average person laughs 13 times a day.

43. Do you know the names of the three wise monkeys? They are:Mizaru(See no evil), Mikazaru(Hear no evil), and Mazaru(Speak no evil)

44. Women blink nearly twice as much as men.

45. German Shepherds bite humans more than any other breed of dog.

46. Large kangaroos cover more than 30 feet with each jump.

47. Whip makes a cracking sound because its tip moves faster than the speed of sound.

48. Two animal rights protesters were protesting at the cruelty of sending pigs to a slaughterhouse in Bonn. Suddenly the pigs, all two thousand of them, escaped through a broken fence and stampeded, trampling the two hapless protesters to death.

49. If a statue in the park of a person on a horse has both front legs in the air, the person died in battle; if the horse has one front leg in the air, the person died as a result of wounds received in battle; if the horse has all four legs on the ground, the person died of natural cause.

50. The human heart creates enough pressure while pumping to squirt blood 30 feet!!

Tuesday, September 21, 2010

hargailah isteri anda ..


  • Mulianya seorang isteri disisi Allah…Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga, suami dan anak-anak. Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak. Biarlah buruk mana isteri anda, sayangilah mereka……
  • Beruntungnya seorang wanita sebab dia ada rahim, oleh itu dia bekerja dengan Allah SWT…… jadi ‘kilang ‘ manusia.
  • Tiap-tiap bulan dia diberi cuti tetapi bergaji penuh…
  • 7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib Solat tetapi Allah SWT anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya.
  • Cuti bersalin juga sehingga 60 hari, Bila dah bersalin tu, susukanlah anak…jgn takut “kendur” atau menggelebeh pulak..Ah yang si suami pulak, jangan lah berebut dengan bayi untuk menyusu pulak….
  • Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah SWT, Tapi bila dah habis cuti tu.. . layanlah suami… “offer” lah pada suami,
  • Nabi bersabda: berjimak dgn isteri itu pahala …jangan buat deekkk jeee (tak peduli), Jangan buat alasan itu dan ini pulak…….ingat tu si isteri yee!!!
  • Kata nak pahala lebih…
  • Orang lelaki tak ada cuti dari Solat…..Semua Solat wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya…
  • Satu lagi berita gembira untuk wanita,… Sepanjang dia mengandung Allah SWT sentiasa mengampunkan dosanya,Lahir saja bayi seluruh dosanya habis. Inilah nikmat Allah SWT beri kepada wanita, jadi kenapa perlu takut nak beranak?
  • Marilah kita pegang kepada tali Allah SWT.Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap mati Syahid, Allah SWT izinkan terus masuk Syurga.
  • Untuk orang bukan Islam, dia tak dapat masuk Syurga tapi Allah beri kelonggaran seksa kubur.
  • Untuk peringatan semua wanita yang bersuami seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.
  • Di akhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia terima di atas segala kebaikan suaminya yang tak disedari.Contohnya bila dia redha suaminya pergi berjemaah di masjid atau ke majlis ilmu, bersedekah.. ganjaran Allah ke atasnya jua. .
  • Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian Sirat dia tak nak masuk syurga tanpa suaminya,jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga.Di dunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat.Kalau seorang isteri asyik merungut, mulut selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini.
  • Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat di dalam dan di luar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain..Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah SWT agar tidak derhaka denganNya.
  • Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki.Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki, juga bukan dari tapak kaki.Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir kepada kamu (lelaki), lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan wanita, dekat dengan hati lelaki untuk disayangi.
  • Woman was made from the rib of man,She was not created from his head to top him,Nor from his feet to be stepped upon,She was made from his side to be close to him,From beneath his arm to be protected by him,Near his heart to be loved by him.
  • “Wahai Ya Allah!…ku tak layak ke Syurgamu …namun tak pula aku sanggup ke Nerakamu…kamilah hamba yang mengharap belas darimu ….
  • “Ya Allah…jadikanlah kami hamba-hamba mu yang bertaqwa ..ampunkan dosa-dosa kami, kedua ibubapa kami,dosa semua umat-umat islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia”……
  • Kubur itu gelap, cahayanya ialah Laa Ilaaha Illa L Lah..Jika diletakkan langit dan bumi di sebelah dacing, dan kalimah inidi sebelah yang satu lagi, pasti lebih berat lagi nilai kalimah ‘Laa ilaaha illa L Lah’ ini.Rasulullah SAW bersabda (mafhumnya): “Wahai manusia! Ucaplah ‘Laa ilaaha illalLah’, kamu pasti berjaya!”
  • Marilah kita ucapkan kalimah ini:“Laa ilaaha illallah!” x 10
  • Setelah ucapkannya sebanyak 10 kali, panjangkan/fowardkan email ini kepada sekurang- kurangnya 10 orang rakan-rakan anda. Bayangkan betapa besarnya pahala yang Allah sediakan, hanya untuk usaha kita yang sedikit ini
  • Yg blum bergelar isteri….elok gak tau…utk makluman kita bersamaaa……

Sunday, September 19, 2010

tolongggggg

emmm , sedih sgt3 , jap ge ni dlm pkl 11 aku da kne btolak balik shah alammm ;(

tamooooo ;(

da la sok de test , n aku ta bace ape2 pon lg ! hahah

saye tanak balik shah alammmmmmmmmmmmmmmmmmm !

plz , dont be childish , yu must stand on ur own feet . cet maksud die , berdiri dgn kaki sendiri la , haha = berdikari = independent .


p/s;selamat berpuase enamm ;)

Tuesday, September 14, 2010

pesta mercun raye 2010 !

bez gile oke ! haritu adik2 aku ngn sepupu2 aku abehkan mercun , termasuk la aku kann , hahah
diulangi bez gile oke ! hahah
mcm2 mercun aku main , mercun mancis tige das , mercun roket , mercun lebah , mercun rama rama , mercun das , mercun ketupat n paling meletop ialah mercun bunge api , aku tatau ape name bena die , alaa mercun yg besa tuu , bile merdeka ke ape ke mesti de mercun tu , yg cantik tuu , huhu , tp bahaye la kan .
mase mercun ni ngh meletop2 kan , tbe2 ade das yg tersasar kat bwh , die ta letop kat atas , so menjerit2 la kitorg ni haa , nasib baik msg2 dok jauh2 , klo ta mmg da ade masuk spital , huhu
meh kte saksikan ;D

video

ade lagi ....



video

ta puas lg ? haa , ni plg hardcore , hahaha



video

huhuh , korg tgok la sendiri kesengalan yg bakal terserlah , HAHAH .


10 PETANDE DIE JODOH KTE


Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)
Gunakan seluruh pancaindera
Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?
Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.
1.Bersahaja
Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.
2.Senang bersama
Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.
3.Terima kita seadanya
Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.
4.Sentiasa jujur
Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.
5.Percaya Mempercayai
Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.
6.Senang Bekerjasama
Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?
7.Memahami diri kita
Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.
8.Tampilkan kelemahan
Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.
9.Kata hati
Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.
10.Solat Istikharah dan Tawakkal
Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.
+ Ditulis oleh Hj Abdul Samad Profile:
p/s: sebarkan ilmu walau dengan satu ayat..



Tuesday, September 7, 2010

last long friendship ?

sebelum aku nak luahkan ape yg aku ase aku patot luah aku nak ucapkan selamat hari raye kat korg korg sume oke , mintak maap dari ujung rambut hingge ke ujung kaki .

huuu , oke
aku skg ase sgt sedih n agak mcm mara :|
ntah la , kawan yg aku anggap kawan baik aku ..

''mmg aku ta sokong korg , mintak maap :)
aku da sehabis boleh doakan korg bahagia , tp ta ,
ko ko ase persahabatan kte ta bermakne tape , aku takesah ,
tp igt , aku sentiase ade bile ko ase ko perlukan aku ,
oke sahabat ? :D''

ni yg aku post kat fesbuk aku td , dgn harapan die mbace ,

dah la , malas nak layan perasaan sedih2 ni , baik aku tlg mak nak ciap2 bebuke ,

salamm :D