.

.

Assalamualaikum ! terima kasih ~ datang lagi yea ? hee

.

.

muahx !

Wednesday, August 11, 2010

mari bersahur :)

kelebihan bersahur
Hadith :
Daripada Anas r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Hendaklah kamu semua makan sahur, sesungguhnya dengan bersahur itu akan beroleh keberkatan.”

(al-Bukhari dan Muslim)


Huraian
Umat Islam disunatkan untuk makan sahur sama ada bagi puasa wajib mahupun puasa sunat, sekalipun mengambil sedikit sahaja dari makanan atau pun minuman. Hikmah disunatkan makan sahur ke atas orang yang hendak berpuasa ialah untuk memberi kecergasan dan memperbaharui niat untuk berpuasa pada esok harinya. Orang yang berpuasa dan makan sahur pada waktunya dengan niat kerana Allah, nescaya Allah akan memberikan rahmat dan keberkatan di dalam hidupnya dan inilah kelebihan yang tidak diperolehi melainkan bagi orang-orang yang bersahur sahaja.



haa , dga tu , so marila kte same2 bersahur yea ?
sape2 yg da bersahur tu alhamdulilah ... bukan sng kte nak bgun kan nak bgun ,
aku bgun ni pon sbb housemate aku yg kejut , aku da kunci jam pukul 5.40am , konon2 nak bgun sahur la tu kan , hehe , tp td aku bgun pkl 4.45am , gile awl kan ? huhu , turun2 da ade makanan sedap kat atas meje , nasi goreng yg sedap +budu+tauge+rendang kerang . mmg sedap gile , pastu mizah buh kat sume org same rate nasi goreng tu , bge abeh teros , byk gileee , dan keputusannye , aku da kyg gile skg ni mcm baru pas mkn tengah hari .. huhu .

aku syg gile kat housemate2 aku ni , fatin , amani , mizah , aini n sipah , dorg ni baik gile ! :) aku kat umah ni kan malas gile nak masak , bukan ape , sbb aku slalu dok sorg2 kat umah ni , sume ge klas , aku klo da cmtu mmg tgok tv atau main laptop jela keje , balik2 klas ptg slalu aku tetido , bgun2 mandi solat , turun2 je amani atau mizah atau fatin mesti suh makan , aku jadi mcm malu gile tau ta , tatau nak ckp ape , ase mcm diri aku ni pemalas sgt , haha , brg2 pon , sume beli sendiri tu , aku tatau nak byr kat sape mknan2 yg aku da mkn tu , ase serbe slh , tu pon salah satu sbb nape aku ta msk , sbb aku ta beli sgt , tade duit la ktekan , ta dpt pt :|| so aku masak megi jela klo lapa ,

nti bulan depan mak bge duit , aku nak beli kurma , kobis ngn telur , roti ngn biskut pon , huhu .

em oke lah , end of story utk bersahur pade hari petame puase , aku nak wat asgmnt aku , pastu mandi solat then ciap2 ge klas , arini klas aku 8sengah yek , arap maklumm -.-''


p/s;selamat besahur bucuk !!

0 comments: